Spisovatel, lektor, výtvarník a hudebník Lubomír Kirman se v rozhovoru s Pointou rozpovídal o své knize Skok do tmy, osobním rozvoji a hledání talentu, který má v sobě každý z nás. Jako manažer projektu Nahraj knihu mluvil také o audioknihách, zájmu o ně v Česku i o tom, co všechno je potřeba, aby audiokniha vznikla a dostala se na trh.
Nedávno jste v Pointě vydal knihu Skok do tmy o touze nikdy se nevzdat. Jste lektorem a zakladatelem školy Cesta vnitřního kompasu. Odráží kniha i vaše zkušenosti z praxe?
Kniha odráží mou zkušenost z praxe, ale i mou vlastní zkušenost. Každý, když se trochu rozhlédne, může vidět životní příběhy lidí kolem sebe. Někteří jsou úspěšní, žijí v pohodě a někteří se v tom plácají. Všichni ale řeší vztahy, kariéru, peníze nebo zdraví. S větším či menším úspěchem. Nápad napsat knihu jsem nosil v hlavě delší dobu. Říkal jsem si, že by mohla mnoha lidem pomoct pochopit, proč jsou tam, kde jsou, a jak se dostat tam, kde by chtěli být. Že je to vlastně taková hra a náš životní prostor je naše hřiště, na kterém ji hrajeme. Někteří se v ní cítí jako vítězové a někteří jako poražení. Většina je ale někde mezi. Rozdíl spočívá v pochopení pravidel, jak se ta hra hraje. Pravidla jsou přitom v zásadě velmi jednoduchá a univerzální. A všichni je máme v sobě zakódované, jenom jsme na ně jaksi zapomněli. Rodina, systém a naše sociální zařazení nás naprogramovaly jinak. K obrazu svému. Ne nadarmo se říká, že člověk je průměrem pěti lidí, se kterými se stýká. Ale jen málokdo je ochotný to změnit. Protože to znamená překročit hranice toho, co zná. Vykročit do neznáma. A to chce odvahu. Odvahu opustit ty zdánlivé jistoty, které nám naše vlastní vězení dává.
Lubomír Kirman při podepisování své knihy Skok do tmy.
Píšete a učíte o změně v životě, o tom, jak najít svůj největší talent a cestu k sobě. Jak se tohle povedlo vám?
Jestli se mi to povedlo, je vidět vždycky až s odstupem. Je to totiž neustálý proces, který nikdy nekončí. Protože zlepšovat se ve všech oblastech života někdy prostě trvá. A já nejsem výjimka. Ale šanci nastoupit do tohoto vlaku má každý. Myslím, že proces změny probíhá často velmi podobně. Mění se pouze čas a reálie, ve kterých se každý z nás pohybuje. Lidé pochopení zažívají zpravidla ve chvílích, kdy jsou v nějaké těžké životní situaci, kdy jsou na dně, kdy už sami cítí, že sami sobě obhajují neobhajitelné. Pak přestanou lpět na všech pomyslných nálepkách, které si možná dlouhou dobu o sobě budovali. Odhodí masky a najdou odvahu vidět sami sebe opravdu takové, jací jsou. A to je osvobozující proces, především mentálně. Protože se mohou konečně podívat sami do sebe a zjistit, kým doopravdy jsou, k čemu byli předurčeni, jaké je jejich poslání a jaký je jejich největší talent. Každý z nás je nezaměnitelný originál a každý svůj talent v sobě má a úkolem je tento talent najít a začít ho rozvíjet. A kolem toho zorganizovat celý svůj život. Věřím, že každému, komu se to podaří, je svět nápomocen. Život sám o sobě ho začne podporovat, ukáže mu, kudy má jít, a otevře dveře příležitostí. A na nás je jenom rozhodnout se, jestli vstoupíme, i když nevíme, co nás za těmi dveřmi čeká. Pokud však uvěříme, že život pro nás chystá vždy to nejlepší a že existuje něco, co nás převyšuje, a my sami jsme toho součástí, uvěříme i sami v sebe. Začneme si věřit a najdeme odvahu vstoupit do neznáma. Ten princip je v knize obsažen. Proto se jmenuje Skok do tmy.
Jste umělecky založený, vyrábíte originální obrazy a hodiny, máte rád hudbu. Jste také manažerem projektu Nahraj knihu. Jak jste se dostal k výrobě audioknih?
Souvisí to s tím, co popisuji výše. Hudba mě bavila odjakživa. Aktivity s ní spojené mě provázejí celý život, s hudební tvorbou mám spojený entuziasmus. Mimochodem toto slovo pochází z řečtiny a znamená „Bůh v nás“. Je to přímá linka k pochopení největšího talentu a životní cesty. Hraní v kapelách mě nakonec dovedlo k vlastnímu nahrávacímu studiu. A v momentě napsání knihy bylo rozhodování, zda zrealizovat audioknihu, velice jednoduché. Knihu namluvil skvělý Tomáš Jirman. To mě přivedlo k myšlence, že existují autoři, kteří také vidí v audioknihách potenciál. A že bych jim v tom mohl pomoci. Popsat jim svou vlastní zkušenost a motivy.
Jaký je v Česku o audioknihy zájem mezi posluchači a jaký mezi autory? Je po nich velká poptávka?
Myslím si, že v audioknihách je velký potenciál. V dnešní době se svět neuvěřitelně rychle mění a rozvíjí. Objevují se možnosti a cesty, které v minulosti neexistovaly, ale dnes se rychle zabydlují v podvědomí lidí. Jejich nákupní a spotřebitelské chování se mění. Doba je velmi zrychlená, a proto dnes čtenáři hledají cesty, jak s časem lépe hospodařit. A když si uvědomíme, kolik dnes lidé stráví času třeba jízdou v autě, nelze se divit, že se tento čas snaží nějak smysluplně využít. Vidíme to třeba i v obrovské oblibě poslouchání podcastů.
Pokud vydám knihu a chci i audioverzi, co pro to musím udělat, jaké podmínky musím splnit? Může u vás mít audioknihu každý?
Určitě tu možnost má každý, kdo o to projeví zájem a kniha neodporuje legislativním rámcům. Je to samozřejmě o komunikaci. Spolupracuji s velmi dobrými spíkry, jsou to profesionálové, většinou herci. Autor má možnost si vybrat. Jak jsem říkal, všechno je o komunikaci. A o finančních možnostech. Snažíme se společně najít vždy to nejlepší řešení.
Jak zajišťujete distribuci audioknih? Jaké výhody nabízíte oproti ostatním výrobcům audioknih a proč bych se měl(a) rozhodnout pro audioknihu u vás?
Distribuci si zajištuje přímo autor nebo vydavatel smluvně s distributory. Pro autory je to výhodné, jelikož tam nefiguruje prostředník. Z vlastní zkušenosti můžeme doporučit cesty, které fungují, a distributory, se kterými jsme v kontaktu. Jak jsem říkal, pokud kniha nepodporuje témata odporující legislativě, distributoři s tím nemají problém. Právě naopak, rádi rozšiřují svou nabídku. V počtu knih, které se ročně u nás vydávají, jsou audioknihy stále ve výrazné menšině. Vyrobit audioknihu přece jen něco stojí, a proto vydavatelé logicky sází na jistotu známých autorů a známých titulů. Přesto existují autoři, kteří vidí v audioknihách potenciál. Myslím, že tady působí synergický efekt, kdy se tyto různé formáty navzájem podporují. Někteří autoři to velmi dobře chápou a také to berou jako možnost a šanci se lépe zviditelnit. Na výrobu audioknihy jsou ochotní sehnat prostředky buď vlastní, nebo od sponzorů.
Jak probíhá nahrávání? Můžu si jako autor(ka) sám (sama) vybrat třeba to, kdo mi knihu namluví, či nějak dále zasahovat do procesu výroby?
Vše je to o domluvě. O tom, jakou má zadavatel představu a jak se dopracovat k realizaci jeho představy. Samozřejmě že autor má vždy poslední slovo. Nejdůležitější je, aby byli nakonec všichni spokojeni.