Vydání knihy O nebi a zemi s Pointou

Do tiskárny od nás právě míří další kniha. Neobvyklé a krásně ilustrované pohádky Ludmily Selingerové. A sama autorka sepsala pro další spisovatele svoje dojmy ohledně procesu vydání knihy, pár postřehů, rad a mnoho dalšího.

Naše společné, vydřené a opravdu krásné dílko již míří do tiskárny a já si konečně můžu vydechnout a užívat si ten nejlepší pocit na světě. Pocit z dobře odvedené práce. A protože to pro mě byla opravdu silná zkušenost a objevily se mi nějaké dotazy, pokusím se to pro vás shrnout. Dojmy, zkušenosti, možná pro a proti.

O nebi a zemi aneb meteorologické pohádky. Je to již moje pátá kniha pro děti, předchozí jsem vydala běžnou cestou u nakladatelství. Bylo to bez práce a moje zkušenosti jsou dobré. Nicméně vydáváte pro někoho, musíte se tomu podřídit a to, že někdo udělá něco za vás, znamená, že vy to neuděláte a nemáte do toho co mluvit. Finanční ohodnocení je jen symbolické a celkově se musíte vejít do škatulky daného nakladatelství. Samozřejmě, jde o velké peníze a nakladatelům nic jiného nezbývá.

Když jsem byla oslovena Pointou, zrovna jsem dopisovala jeden rukopis. Nabídka naprosté svobody a možnosti projít si celým procesem osobně a řídit svůj tým mě lákala. Rovněž zhruba trojnásobná finanční odměna než u klasické cesty. I rozhodla jsem se s lehkým srdcem, nevědouc, co mne čeká, a s ročním miminkem na krku, do toho jít. Od začátku kampaně doteď uběhlo půl roku a do vší práce a nervů miminko prodělalo pět viróz a vyrostlo mu osm zubů. Inu, nebylo to vždy jednoduché. Shánění peněz je kapitola sama o sobě.

Zbytečně dlouho jsem se bránila dobrým radám od Pointy a byly to nervy, ale nakonec to sepnulo a dali jsme to. Bytostně mi vadilo bombardovat své známé a pořád valit nové a nové příspěvky, připadalo mi to obtěžující a ponižující. Zbytečně. Naučila jsem se dělat zajímavé příspěvky a dívat se na to z jiného úhlu pohledu. Bez toho to totiž nedáte.

Narazila jsem na několik dobrých a jednoho nedobrého kolegu. Korektura dopadla špatně a musela se dělat nová již s hotovou grafikou. Ukázalo mi to, jak může být skvělý tým a vše šlapat, a jeden člověk to umí dost narušit. Ale všechno se zvládlo a ilustrátorka i grafička z platformy jsou naprosto geniální, pracovaly nad rámec, scházely se osobně a daly knize podobu, ze které se mi tají dech.

Nyní se na vydávání knih i práci nakladatelů dívám úplně jinýma očima, pokorněji a chápavěji. A nelituji ničeho, výsledek totiž zatraceně stojí za to, jsem na něj pyšná. A víte co? Šla bych do toho blázince znova!

Nyní pro a proti:

Pro:

  • Možnost vydat i to, co nikde nechtějí vzít
  • Naprostá svoboda vyjádření
  • Získání cenných zkušeností
  • Seznámení se zajímavými kolegy
  • Dobré finanční ohodnocení
  • Možnost ovlivnit všechny aspekty knihy (jazykový, výtvarný, grafický)

Proti (či spíše zádrhele):

  • Nutnost sehnat dost peněz
  • Vystavení novým a neznámým situacím
  • Nutnost naprostého a dlouhodobého nasazení
  • Zodpovědnost za celý proces vzniku knihy
  • Nutnost se rychle a intenzivně učit za pochodu

A pár rad na závěr

  • Prezentujte se na úrovni. Pište gramaticky správně, originálně a také stručně. Chcete od lidí peníze, tak o sobě vytvářejte dobrý obraz a nezahlcujte je zbytečnostmi.
  • Podrobně si nastudujte články o předprodeji od Pointy. Lépe vám to nikdo nevysvětlí.
  • Dejte si s přípravou kampaně práci. Ať má hlavu a patu, styl, vizuál. Koupili byste si tu knihu vy sami vedle všech lákadel v knihkupectví?
  • Dělejte videa, klidně každý týden, lidé je mají opravdu nejraději.
  • Odměny neodbývejte a nepřestřelujte ceny.
  • Při začátku kampaně napište stručnou a osobní zprávu všem známým, představte jim projekt a napište, jak vám mohou pomoci. V záplavě impulzů na síti je dobré je na to upozornit a vysvětlit.
  • Hledejte partnery i jinde (spolky, skupiny, hasiče, ezoteriky… kohokoliv, podle tématu).
  • Hluboce přemýšlejte, co je na vašem díle nové, zajímavé, lákavé, exotické… a to pište do příspěvků. Jako jsou historky z tvorby knihy, poodhalení malé části děje, s jakými myšlenkami se čtenář setká… Prostě nevšednosti, co udělají z anonymní věci věc osobní.
  • Udělejte jednu živou akci (koncert s dobrovolným vstupným, autorské čtení…). Pomůže vám to nejen šířit povědomí o knize, ale fotky rovněž poslouží k prezentaci. Najednou projekt oživne.

Držím vám všem palce. Je to velký úkol, dřina, ale stojí to za to. Největší kus práce musíte udělat sami. Naslouchejte radám i kritice. Buďte sebevědomí, empatičtí, ovšem hlavně pokorní. A buďte k sobě upřímní. K vydání přistupte z přesvědčení, že je dílo skvělé a už na něm není co zlepšovat. Jde totiž o umění, a ne o ego.

Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodejZde najdeš vše stručně a jasně vysvětlené!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.