6 rad, jak při psaní knihy zvládnout kritiku

5. 12. 2018 — Čtení na 5 min

Přišel den D a vy jste dopsali knihu. Dali jste ji přečíst mámě, bráchovi, nejlepší kamarádce, ti všichni vás pochválili. Váš úspěch je potvrzen, dlouhé hodiny psaní prostě k něčemu byly, zkusíte tedy rukopis poslat dál do světa. Kamarád kamarádky, strýc, kterého zrovna nemusíte (a on vás), nakladatelství… Čekáte podobné reakce, nebo možná „něco bys tam upravit mohl“, ale že se to nedá číst? Jste na dně. Už nikdy, NIKDY nic nenapíšete, zapřísaháte se.

Rada číslo 1: Rozpoznejte kritiku a ptejte se

Ze všeho nejdříve je potřeba rozpoznat kritiku od konstruktivní, která má pomoci, a té, která je odbytá laciným tvrzením, že se kniha nedá číst. V poslední době totiž stoupl počet samozvaných kritiků, kteří se kolikrát spokojí s tím, že prostě napíší, že kniha byla dobrá či špatná. Nemá smysl se nějak trápit hodnocením, které nestojí na žádném rozumovém podkladu. Ptejte se, proč se kniha nedá číst, proč je dobrá nebo špatná.

Rada číslo 2: Buďte otevření kritice a přemýšlejte o ní

Až poté, když rozpoznáte kvalitní kritiku od špatné, si teprve řekněte, jestli se jí vůbec budete nějak zabývat. Protože nemusíte. Nicméně to neznamená, že své dílo budete vnímat jako dokonalé, bezchybné, a veškerou kritiku odmítat. Většinou se totiž dějí dva extrémy. Jeden spočívající v tom, že poté, když nám někdo řekne cokoli negativního o našem díle, zamkneme počítač na půdu a už nikdy nic nenapíšeme. V tom druhém extrému odmítáme jakoukoli negativní kritiku o našem textu. Nejsme zkrátka schopni nalít si čistého vína.

Rada číslo 3: Pořiďte si betačtenáře a zlepšujte se

Nejde totiž o to přestat úplně psát či psát jako o život, ať si každý říká, co chce. Ale jde o to se zlepšovat. O tom by kritika měla být. Teda její dopady. Čtěte proto takovou kritiku, která byla sepsána ještě před tím, než jsme naše dílo zveřejnili či vydali. Protože s tím se dá něco dělat. Číst takové hodnocení prostě význam má, ale to neznamená, že přepíšete vše tak, jak vám řekl někdo ať už povolaný či nepovolaný. Ale něco byste s tím dělat měli.

Dovolím si použít příklad z tvůrčího života japonského spisovatele Murakamiho. Ten dával přečíst své dílo manželce a pokaždé, když mu řekla, že by nějakou pasáž udělala jinak, on ji přepsal. Ne ale tak, jak mu poradila ona, ale prostě jakkoli s tím vědomím, že původní verze nefunguje, když s ní má čtenář nějaký problém. To je jedna z metod, jak se zpětnou vazbou čtenáře pracovat. Přepsat to tak, ne jak chce právě čtenář, ale zamyslet se nad tím, jestli to tedy nejde nějak jinak.

Rada číslo 4: Zaměřte se na svou cílovku

A teď co s kritikou, kterou čteme až poté, co naše dílo vydáme? S takovou recenzí už moc nezmůžeme, a je zcela zbytečné poté něco čtenáři vysvětlovat. Samozřejmě si můžeme nějaké rady vzít k srdci při psaní dalšího díla. Ale recenze na vydané knihy jsou spíše informací pro čtenáře. Pokud máte svou cílovou skupinu, která vaše knihy hltá, tak se kritikami nemusíte výrazněji zabývat. Věřte, že i pro kritiky samotné je někdy náročné napsat hodnocení knihy, protože i oni mají subjektivní pohled. Pokud se kniha neprodává tak, jak jste očekávali, je pak na místě se zamyslet, jestli vaše psaní nevylepšit a z recenze se nepoučit.

Rada číslo 5: Vylepšujte marketing

Ale nejde jen o psaní. Vylepšit se dají nejen slova, ale i marketing. Kolikrát nerozhoduje kvalita knihy, nýbrž marketing o tom, jestli se z vás stane oblíbený autor nebo ne. Aspektů je ale více. Vaše dílo může být kvalitní, čtivé a krásné, ale holt se trefíte do doby, kdy váš styl psaní či vaše téma je společné pro několik dalších autorů. S tím souvisí i odmítavé dopisy z nakladatelství. Myslet si, že pošlete vaše dílo do jednoho nakladatelství a máte buď vyhráno nebo jste totálně vyhořeli, je nesmysl. Jestli vám z nakladatelství napíší, že je to sice pěkné, ale nehodí se do edičního plánu, čtete to přesně tak, jak je napsáno. A pak s tou informací dále pracujte.

Rada číslo 6: Běžte svému štěstí vstříc

Hodně autorů si svému štěstí jde naproti, vypracují si cílovou skupinu a pomocí sociálních sítí dokonce připraví své fanoušky na to, že jim někdy v budoucnu vyjde román. Určitě jste si všimli, že nyní vyšel další román Patrika Hartla. A to ani nemusíte být jeho věrní čtenáři, ale reklamy na jeho Nejlepší víkend jsou prostě všude.

Zkrátka to, že vás nakladatel pošle ke všem čertům, nemusí ještě nic znamenat. Čtěte ediční plány a zajímejte se o všechna nakladatelství. Vydat knihu je boj, a tak tedy bojujte.

Autor: spisovatelka a lekorka psaní Alžběta Bublanová
Editor: Andrea Selzerová, zakladatelka projektu Kurzy z obýváku

Pokud byste se rádi stali spisovateli, klikněte na Chci vydat knihu.