Jak vybrat ukázku z knihy, která naláká čtenáře ke koupi

21. 5. 2019 — Čtení na 2 min

Když jde tvá kniha do předprodeje, spolu s anotací a odměnami čtenářům nabízíš i její ukázku. Není lehké z celé knihy vybrat právě jednu krátkou část, proto pro tebe máme pár rad, jak ukázku správně vybrat.

Ukázka musí čtenáře hned zaujmout v prvních několika větách a udržet si jeho pozornost po celou dobu čtení s cílem, že si bude chtít přečíst, a tudíž i koupit celou knihu. Podle čeho bys měl(a) ukázku vybírat a jak by měla vypadat?

Důležité je, aby byla zajímavá, zábavná a srozumitelná bez širšího kontextu. Musí dobře odrážet celkový obsah a styl tvé knihy. Jak ji tedy správně vybrat?

Není ukázka jako ukázka

Ne všechny ukázky jsou pro předprodej vhodné. Každý výňatek z tvojí knihy má svůj vlastní účel a roli. Jak ji tedy vybrat? Jednoduché pravidlo říká, že delší ukázky by měly projít „samostatným“ testem. To znamená, že to, co je v ní napsané, má potenciál vyvolat debatu nebo odhaluje něco, co knihu odlišuje od ostatních. Nevybírej ale ojedinělou část knihy, která se stylisticky nebo obsahově výrazně liší od zbytku.

Řekni příběh

Je dobré, když má ukázka svůj vlastní vyprávěcí oblouk a vypráví příběh, který se snaží pokračovat. To může zajistit i jedna věta, ale ta by ti nepostačila. Takže pokud jsi napsal(a) detektivku, vyber ukázku, kde se vyšetřuje kousek záhady. Pokud třeba cestopis, vyber ukázku se zajímavou zkušeností z cesty.

Ať už vybereš jakkoliv, měla by ukázka rezonovat. Jak? Obvykle nejlépe fungují odvážné ukázky – vyjádříš v ní něco, co si jiní lidé mohou myslet, ale bojí se to říci; nebo originální převzetí důvěrného, ​​které ve čtenáři vzbudí pocit, že se ho text týká.

Jak můžeš ukázku během předprodeje využít?

Ukázku čtenáři najdou na stránce předprodeje knihy, jak ji ale můžeš využít během předprodeje ty jako autor, aby ti pomohla k získání cílové částky?

  • příspěvky do blogu
  • sociální sítě
  • tvoje webové stránky
  • tvůj newsletter

A pár technických věcí. Měla být dost dlouhá, aby se do ní mohl čtenář začíst, ale neměla by ho přehltit nebo odkrýt příliš mnoho z knihy. Doporučujeme, aby ukázka měla 6–10 NS. Protože je jedním z klíčových faktorů, podle kterých se budou čtenáři rozhodovat, jestli tvoji knihu podpoří v předprodeji, ujisti se, že je bez gramatických, pravopisných a stylistických chyb. Pokud bude kniha s četnými ilustracemi nebo fotkami, zařaď je do ukázky taky. Nám ji dodáš v textovém formátu .docx, .doc nebo .odt.

Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodejZde najdeš vše stručně a jasně vysvětlené!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.