Jak správně zacílit při online propagaci svojí knihy? A jakých chyb se vyvarovat?

8. 4. 2019 — Čtení na 6 min

Online reklama je jedním z nejsofistikovanějších a nejúčinnějších dostupných marketingových nástrojů, takže čas i úsilí, které jí věnuješ, za to stojí! Zjisti, jak může efektivně pracovat pro tebe i tvoji knihu.

Sociální sítě a platformy umožňují každému autorovi nebo obchodníkovi kdykoli propagovat cokoliv, knihy nevyjímaje. Jak ale vypadá úspěšná reklama? V zásadě se dá říct, že taková, která je dobře promyšlená. Pomůžeme-ti zjistit, jak své promo lépe naplánovat, naučíš se přemýšlet tak, aby tvá kampaň byla zajímavější, lépe zacílená nebo ekonomičtější, pokud jde o náklady.

Vedení kampaně na sociálních sítích tak, aby tvoje kniha úspěšně prošla předprodejem, je náročné. Nalezení té správné cílové skupiny, správná míra kreativity, strategie rozpočtu… Čeká tě celá řada rozhodnutí, mnoho aspektů, které bude třeba otestovat a vylepšit. Abychom ti pomohli ještě předtím, než se do předprodeje pustíš, sepsali jsme pro tebe některé z nejčastějších chyb, které autoři při promu svojí knihy dělají, a jak se dají napravit.

1 •— Příliš široké cílení

Nejefektivnějším způsobem, jak zobrazovat reklamy s vysokou návratností investic, je oslovit pouze čtenáře, kteří tvoji knihu s největší pravděpodobností v předprodeji koupí. Na co si dát při cílení reklamy třeba na Facebooku pozor?

Oblast. Protože se svou knihou cílíš primárně na české čtenáře, tvé pole působnosti je jasně dané. Vybírej proto co nejkonkrétněji města a oblasti, o kterých víš, že by v nich tvoje kniha mohla zapůsobit. Zamysli se, jestli tvoje cílová skupina bydlí ve velkých městech, nebo na venkově, jestli má vůbec přístup k internetu atd.

Pohlaví. Pokud píšeš román, který je určený pro ženy, primárně budeš cílit právě na něžné pohlaví. Tohoto parametru ale využívej operativně. Blíží se MDŽ nebo Vánoce? Zacil svoji reklamu i na muže, kteří třeba tvou knihu vyhodnotí jako vhodný dárek pro své drahé polovičky.

Věk. Pokud píšeš young adult román, určitě se bude týkat jiné věkové skupiny, než když někdo píše o krizi středního věku. Pokud máš dobře definovanou svoji cílovou skupinu, její zaměstnání a další údaje o ní, určit její věkové rozmezí nebude problém.

Zájmy. Zpřesnění reklam podle zájmů ti umožní oslovit i další potenciální čtenáře. Řiď se tématy, kterým se věnuje tvoje tvorba, svými zájmy a zájmy, které se svými čtenáři sdílíš. Můžeš se zaměřit i na fanoušky podobných populárních autorů z tvého žánru.

Tvým cílem je maximalizovat počet čtenářů, kteří si tvoji knihu v předprodeji koupí. Tomu by tak měla odpovídat forma, vizuální stránka i četnost reklamy a vše, co se jí týká.

2 •— Neprofesionální obrázky a grafické materiály

Ať už budeš na podobě svých reklam pracovat sám(sama), nebo s profesionálem, veškeré vizuální materiály, které budeš používat (fotky, video, infografika…), by měly vždy vypadat profesionálně. Odfláknutá, rozmazaná nebo přeplněná reklama totiž čtenáře spíše odradí od toho, aby dali tvojí knize šanci.

Reklama by měla mít jasně čitelné ikony, grafiku, písmo a obrázky, vše by mělo být snadno čitelné a bez překlepů. Existuje celá řada bezplatných nástrojů, které ti pomůžou vlastní reklamy navrhnout, třeba Canvy, Book Brush a RelayThat.

Jednou z nejdůležitějších věcí, které bys měl(a) pomocí reklamy dosáhnout, je zprostředkovat žánr, tón a náladu tvojí knihy potenciálním čtenářům. Proto ukaž z knihy nejvíc, co můžeš. Máš už provizorní obálku? Vytiskni ji a obal jí jinou knihu, abys měl na videu nebo na instagramovém postu v ruce maketu knihy, kterou nabízíš.

3 •— Příliš vágní nebo nicneříkající texty

Pro přesvědčení čtenářů a případných kupců tvojí knihy máš jen omezené množství prostoru. Proto reklamu a texty, kterými ji doprovázíš, používej moudře. Promo by mělo obsahovat krátké a jasné sdělení, které přitáhne pozornost čtenářů, vyvolá v nich zvědavost a nabídne jim jasný podnět ke kliknutí na odkaz předprodeje, kde se dozvědí více.

Jak čtenáře přimět kliknout? Jedním z evergreenů je sleva, ta může počet prokliků značně zvýšit. Takže když promuješ svoji knihu, zkus do textu příspěvku napsat, že prvních XY čtenářů se může těšit na novou knihu za skvělou cenu!

Další zajímavé texty ti mohou zajistit citace od autorů tvého žánru nebo těch, které čtenáři důvěrně znají. Neboj se knihu prodat, jak nejlépe umíš a můžeš. Jaké knihy, televizní pořady nebo filmy jsou tvojí knize podobné? Jaká je hlavní výzva, které čelí tvoji hlavní hrdinové? Snaž se vžít do svého čtenáře a přemýšlej o tom, co by ses rád dozvěděl nebo chtěl číst.

I když bys měl(a) být v promo textech a reklamách ohledně knihy konkrétní, je důležité uvědomit si, že tvým cílem je přivést čtenáře na stránku jejího předprodeje. Proto do textů nezahrnuj příliš mnoho informací, protože když se ti podaří zájemce o tvoji knihu přivést až na stránku předprodeje, může si přečíst ukázku z knihy a informace, které se jí týkají.

A jaký zvolit jazyk? To záleží na tvojí knize a čtenářích. Přizpůsob ho proto věku, zájmům a mluvě čtenářů a žánru knihy.

4 •— Přeskočení testovací kampaně

Testování a iterace jsou pro úspěšné online reklamy nezbytné. Někteří autoři se na svoje kampaně vrhnou, nechají je hned na začátku vysát všechny peníze, které měli připravené na týdny, a hned je ukončí a pláčou nad výsledkem. Je totiž hodně nepravděpodobné, že hned při prvním pokusu „namícháš“ dokonalou kombinaci cílení, správných textů a zobrazování reklamy. Chceš-li mít všechny prvky kampaně co nejlepší, musíš provést testy, abys zjistil(a), co je pro tvoji knihu nejlepší.

Zkus začít s nízkorozpočtovým A/B testem. Za pár stovek, které do testu investuješ, se můžeš dostat k naprosto dostačujícím výsledkům a otestovat tak prvky svojí kampaně. Jak? Na jednu testovací skupinu zacílíš třeba odlišný text než na druhou. Které věci bys mohl(a) zvážit k testování:

  • různé citace, včetně citací od autorů, citací z recenzí čtenářů, výňatků z popisu knihy,
  • obálka knihy v obrázku reklamy,
  • zahrnutí ceny knihy do obrázku reklamy,
  • písma, barvy a rozložení.

5 •— Všechno děláš a řešíš sám (sama)

Už jsi asi zjistil(a), nebo brzy zjistíš, že na Pointě existuje tým lidí, kteří ti s řadou věcí kolem realizace předprodeje a celého procesu ohledně vydání knihy mohou pomoct. Právě s reklamami a vším kolem nich ti ale může pomoct i knižní kolega, kterého můžeš poptat na platformě, stačí zabrouzdat mezi marketéry. O svoje nápady, tipy a strasti se můžeš podělit také s ostatními autory z Pointy ve facebookové skupině Autoři s Pointou. Takže žádný strach a hurá do toho.

Zajímá tě, jak proměnit svůj rukopis v knižní projekt a jak se co nejlépe připravit na předprodejZde najdeš vše stručně a jasně vysvětlené!

Pokud rukopis teprve dopisuješ nebo ho máš hozený v šuplíku a nevíš, co dál se svým snem vydat knihu, přidej se k nám. Vydej ji s Pointou, která ti se vším kolem vydání knihy pomůže a dá ti další návody, jak celý proces úspěšně zvládnout.

Kategorie: Kniha s Pointou