Redaktor je tvůj první čtenář. Radíme, jak si ho vybrat a jak ho oslovit

Bez knižního týmu tvoje kniha světlo světa neuvidí, proto je nutné se co nejdřív začít poohlížet po knižních kolezích. Možná už ses na Pointě porozhlédl(a) a kladeš si otázku: Jak si je mám vybrat? V prvním článku ti poradíme, jak na výběr redaktora.

S kolegy budeš během práce na knize pravidelně komunikovat, proto si dej na jejich výběru záležet, aby ti sedli nejen profesně, ale i lidsky. Pro úspěšnou spolupráci ti musí vyhovovat styl komunikace – abyste si rozuměli a dokázali se domluvit. O tom by ses měl(a) ujistit ještě předtím, než o spolupráci podepíšete smlouvu.

Nezapomínej se předběžně domlouvat i na tom, kdy tví kolegové budou mít čas pracovat na tvé knize. Do práce se pustíte brzy po úspěšném ukončení předprodeje. Aby se zbytečně neprotahovala, je klíčové, abyste všichni měli dostatečnou kapacitu.

Čtveřice, bez které to nejde

Než kolegy začneš kontaktovat, ujisti se, že máš jasno, v čem spočívá jejich práce. Nezapomeň, že existují čtyři role, které na Pointě obsadit musíš: redaktor, korektor, grafik a sazeč. Bez nich žádná kniha vyjít nemůže. A teď už si pojďme konkrétně popsat, jak na to.

První na řadě je redaktor. Řekneme si:

  • co jeho práce zahrnuje
  • čím se liší od korektora
  • proč je pro knihu tak důležitý
  • jak si ho správně vybrat
  • jak ho na Pointě oslovit

Co práce redaktora zahrnuje?

Je nejdůležitějším kolegou, který prostuduje a zreviduje celý tvůj rukopis, a je tak vlastně i jedním z prvních čtenářů knihy. Je tvým pomocníkem pro to, aby se rukopis dopiloval do té nejlepší možné podoby. Proto s rukopisem systematicky pracuje, zrediguje jej, provede stylistickou korekturu, pohlídá logiku a spád textu a fakta. Navrhne ti vypuštění nebo doplnění a rozšíření některých částí.

Někteří autoři, kteří na projektu pracují dlouho, zejména pokud je to jejich první kniha, v textu těžko dělají velké změny. Proto je redaktor i tím, kdo se na rukopis dívá s odstupem a následně s ním pracuje na etapy. Nejprve hledá největší problémy a upraví je, poté se soustředí na drobné věci – editaci po jednotlivých řádcích, přepisování a opravování.

Proč je pro knihu důležitý?

Protože je přepisování mnohdy těžší než psaní samotné, je redaktor opravdu potřeba. Může ti navrhnout podstatné změny nejen z pohledu obsahu a textové stránky, ale i atraktivity. Například může navrhnout lákavější názvy kapitol.

Práce redaktora není na první pohled vidět, ale její absence může mít na knihu fatální dopad. Proto je jedním ze čtyř povinných kolegů na Pointě. Sice ti už dnes s řadou věcí pomůže počítač, ale v jeho silách není pojmout gramatické nuance. Neumí hlídat styl, užití obecné češtiny, slang, chybějící předložky, logické nesmysly, chyby v datech… Nepostihne ani „drobnosti“, které patří k základnímu grafickému úzu.

Čím se redaktor liší od korektora?

Obsah jejich práce se může překrývat. Pokud se tedy do redakce a korektury pouštějí dva různí lidé, je důležité si na začátku jasně stanovit kompetence. Slovy redaktorky Elišky Švarné: „Redaktor může opravit pravopisné chyby a překlepy, které ho na první pohled uhodí do očí, a výrazně (si) tak usnadnit následnou fázi korektur. Nicméně jeho hlavním úkolem je práce s příběhem.“

Korektury, které se zaměřují vyloženě na pravopisnou a gramatickou stránku textu a posléze na sazbu, by podle ní měly následovat až po dokončení redakční práce. Víc o tom, co ke své profesi říká, si můžeš přečíst v obsáhlém rozhovoru zde na blogu.

Jak si redaktora správně vybrat?

Nejdříve je potřeba říct, že každý redaktor pracuje jinak a zaměřuje se na jiné věci. Někteří se víc zabývají textem jako takovým, jiní dávají přednost pohybu „nad textem“ a širšímu pozorování a návrhům. Proto si vyber redaktora, jehož způsob práce ti nejvíce vyhovuje.

Bude tím, kdo do tvého textu zasáhne asi nejvíc ze všech kolegů. To neznamená, že tvůj text přepíše. Navrhne ti změny, které můžeš a nemusíš přijmout. Při dobře nastavené spolupráci je nejspíš budeš odmítat málokdy, ale pokud ano, měl(a) bys mít důvod proč. Nezapomeň, že redakční práce je o diskuzi. Proto byste si s redaktorem knihy měli sednout po profesionální i lidské stránce.

Na co se při výběru redaktora zaměřit:

  • ukázky předchozích prací
  • délka praxe a kolik knih má za sebou
  • žánry, na které se specializuje
  • vzájemné lidské sympatie
  • nároky na finanční ohodnocení (to ovlivní celkovou částku potřebnou pro výrobu knihy)

Jak ho na Pointě najít a poptat?

Kvalitního redaktora u nás najdeš bez problému. Začni tím, že u knižního projektu klikneš na tlačítko NAJÍT KOLEGU u role redaktora. Dostaneš se tak do výběru kolegů a kolegyň, který si můžeš procházet podle libosti. Jakmile ti někdo padne do oka, na jeho profilu můžeš v sekci Moje ceny kliknout na POPTAT SPOLUPRÁCI. Na každou roli můžeš poptat až tři lidi.

Pointa ti do e-mailu pošle kontaktní údaje daného kolegy. Je čas mu napsat e-mail, ve kterém popíšeš svůj projekt a služby, které od něj potřebuješ. Redaktora by mohl zajímat žánr, téma, hlavní postavy, cílová skupiny knihy, příklady podobných vydaných knih od jiných autorů, a samozřejmě technické specifikace: počet stran, popřípadě normostran.

Pokud ho projekt zaujme, měli byste se domluvit na předběžném harmonogramu prací na knize, upřesnit si rozsah jeho práce a samozřejmě odměnu. Pak se znova přihlas do svého profilu na Pointě, otevři svůj knižní projekt a u té které role klikni na „Plácnout si“. Vyplň typ a celkový rozsah práce, například: „Redakce 300 normostran textu“ a odměnu. Pozor, jde o odměnu za celkový rozsah práce, ne za jednu normostranu nebo hodinu.

Potvrď tlačítkem VYGENEROVAT SMLOUVU a zkontroluj, že je všechno správně. Pak klikni na ODESLAT NÁVRH DOHODY a my kolegovi zašleme informaci, že návrh na Pointě najde. Tam si ho zkontroluje a potvrdí. Můžete se pustit do společné práce, během které vám pomocnou ruku podá tým Pointy.

A když už byla řeč o korektorech: právě o tom, jak vypadá spolupráce s nimi, si můžeš přečíst v dalším článku.