Jak dostat knihu do médií

Jak dostat knihu do médií

Dřív u nás žurnalisti platili za vážené občany, teď už jejich profese takovou prestiž nemá. Je to ale škoda – i dnes se jejich přízeň může postarat o dobré jméno značky, produktu, služby nebo osobnosti.


Někdy se tomu říká PR (public relations), jindy vyjednávání publicity, ale pořád se jedná o jednu a tu samou věc. Cílem je oslovit novináře, nabídnout jim zajímavé informace o značce či produktu a přesvědčit je, aby je zveřejnili. Samozřejmě nenásilně. Důležitou součástí PR je znalost mediálního prostředí, udržování dobrých vztahů a schopnost vybalancovat komunikaci tak, aby novináře oslovila, ale neotrávila.

Firmy si na PR najímají specialisty nebo externí agentury, podobně to dělají třeba i celebrity. Ale i když se teprve proslavit chystáš a za podobné služby zatím platit nechceš nebo nemůžeš, má smysl se o mediální svět zajímat a novináře o vlastních aktivitách informovat. Klidně po vlastní ose.

O tipy, jak na to, se s námi podělil Ivan Krákora, specialista na vztahy s médii. Sám zná téma z obou stran: pracoval jako sportovní redaktor a reportér ve zpravodajství TV Nova i jako manažer komunikace pro firmu Red Bull.

1 •— Ujasni si, v čem vynikáš

A hlavně: v čem je výjimečná tvoje kniha. Jaký je za ní příběh? Na koho cílí, pro koho a čím je zajímavá? To všechno jsou otázky, na které si je třeba odpovědět ještě předtím, než se do komunikace pustíš. Platí to jak v době, kdy propaguješ vlastní crowdfunding, tak v době, kdy už se staráš o PR vydané knihy.

Na začátku každé marketingové kampaně je potřeba jasně vědět, co, proč a s kým komunikuješ. Tím se pak může řídit jak výběr novinářů, kterým se ozveš, tak i další aktivity. Třeba oslovování influencerů nebo promo na sociálních sítích.

Stanov si jasný cíl. Tady je pár příkladů:

  • chceš rozšířit povědomí o knize
  • chceš zvýšit její prodeje
  • chceš zasáhnout konkrétní skupinu čtenářů
  • chceš si vybudovat jméno – ať už jako uznávaný autor beletrie, nebo třeba jako odborník na dané téma

2 •— Udělej si poctivé rešerše

Zejména pokud se zatím na českém mediálním trhu moc neorientuješ. Podívej se na přehled tuzemských médií a vydavatelských domů, třeba tady na MediaGuru.cz je pěkně rozdělili podle typu. Najdi si podobné autory nebo díla a podívej se, ve kterých médiích se objevují. S ohledem na výše zmíněné – cílovou skupinu a jedinečnost knihy – si pak můžeš vybrat vhodné kanály pro vlastní PR.

Obecně je nejjednodušší dostat se do online médií, ale dopředu nevzdávej ani oslovování těch tištěných, rozhlasu, a dokonce televize. „Například Česká televize má formáty, které se hodí pro intelektuálnější knihy. Odlehčená a vtipná kniha, která je potenciálním bestsellerem, zase může získat třeba mediální partnerství TV Nova,“ vysvětluje Ivan Krákora.

Marketingový specialista na workshopu radil i našim autorům.
Foto: Šárka Kymplová

3 •— Nabídni relevantní a kvalitní obsah

Je čas dohledat na internetu kontakty na novináře a ozvat se jim. S čím? Základem je dobře napsaná tisková zpráva a kvalitní fotky. Jejich účelem je ulehčit novinářům práci. Mají totiž rádi, když jsou materiály srozumitelné a dobře připravené. Tiskovka i fotky by měly ideálně vypadat tak, aby rovnou mohly vyjít v tom kterém magazínu nebo novinách. Pokud si s nimi nevíš rady, obrať se na tým Pointy.

Výhodu získáš, když novináři nabídneš exkluzivní obsah – něco, co bude jen pro něj. Přidanou hodnotou může být třeba ukázka z tvého díla, pikantní informace, která se už do knihy nevešla, nebo spojení s nějakým výrazným jménem. Například se známým spisovatelem, který ti fandí, nebo s umělcem, který ti vytvořil ilustraci na obálku.

Co je úplně nejdůležitější: produkt nesmí zklamat. „Nemá cenu knížku dopředu přechválit, když potom očekávání nesplní,“ říká Ivan Krákora. Marketing a public relations jsou užitečné nástroje, ale kouzelné hůlky to nejsou, proto je lepší se držet nohama na zemi a nevymýšlet si.

4 •— Odhoď obavy a v průběhu to nevzdávej

Nejsi kovaný markeťák? V rámci vlastní propagace se budeš muset naučit pracovat s vlastním studem a strachem. Neboj, s každým dalším e-mailem to bude lehčí. A novinářů se netřeba bát, jsou to jen lidé. Navíc zahlcení množstvím informací.

Když se neozvou, neber si to osobně a nenech se tím odradit – zkus někoho jiného. Pokud tě někdo vysloveně odmítne, na rovinu se zeptej, proč pro něj téma nebylo relevantní nebo zajímavé. Získáš tak poučení pro příště.

Kam dál?