Možná už víš, že žádná kniha nevznikne bez redaktora, korektora, grafika a sazeče. Proto je také tahle čtveřice kolegů na Pointě povinná. Ilustrátor už ne, ale pro řadu knih je to podobně zásadní figura. Přečti si, co jeho práce obnáší, jak si ho správně vybrat a jak by měla vypadat efektivní spolupráce.
„Knižní ilustrace je v rámci oboru specifická tím, že vypráví nebo pomáhá vyprávět příběh. Obálka má přirozeně blíž k ilustraci produktové, která produkt prodává a pracuje spíš s pocitem. Ilustrace uvnitř knížky pak bývají úzce provázané s textem, a kdybychom je vytrhli z kontextu, možná by jim lidi ani neporozuměli,“ vysvětluje Barbora Žižková, která působí jako ilustrátorka, animátorka, grafická designérka i autorka storyboardů.
Pracovala zatím na čtyřech knihách, z toho dvě vyšly na Pointě. Výrazné barvy, velký podíl růžové a portrét autora přímo ve středu dění: tak vypadají obálky Letušky z economy od Petry Jirglové i Americké sprchy od Davida Teichmanna. „Letušku“ navíc doplňuje i víc než desítka průvodních ilustrací a opakující se grafický prvek, který vychází z kresby letícího letadla. Vše z Bářiny dílny.
Spolu s ní ti dnes vysvětlíme:
- co dělá ilustrátor a co grafik
- jak poznáš dobrého ilustrátora
- jak ho vybrat s ohledem na svou knihu
- jak bude vypadat vaše spolupráce
- a jak ho na Pointě oslovit
Barbora Žižková a Americká sprcha s její obálkou.
Foto: Nathalie Peyrichout
Co dělá ilustrátor a co už grafik?
„Zjednodušeně řečeno: ilustrátor se stará o výtvarno, grafik o technickou stránku věci. Práce s formáty a programy, typografie, estetika, samotné umístění ilustrací – to všechno je na grafikovi,“ vysvětluje Barbora Žižková.
Ilustrátor například připraví kresbu na obálku, její celkovou barevnost a rozložení si už pod křídla vezme grafik. Vždycky ale jde o společné dílo všech zúčastněných a komunikace je základ úspěchu. Výjimkou není ani to, že se o ilustraci a grafický design knihy (a někdy i sazbu) stará jeden a tentýž člověk.
Jak poznáš dobrého ilustrátora?
Vzdělání může být vodítkem – ale taky vůbec nemusí. „Důležitější než zkoumat tituly je podle mě podívat se na portfolio umělce,“ radí Barbora Žižková. „A třeba i na to, jak je v oboru aktivní. Jestli pořádá výstavy, workshopy, co už má profesně za sebou, jestli už na nějaké knize dělal.“
Už v první fázi „vyjednávání“ také doporučuje hlídat, zda je tvůj budoucí kolega spolehlivý, jak se ti s ním komunikuje, jestli je ochotný ti poradit nebo vysvětlit cokoli, v čem se nevyznáš. To, aby byl autor spokojený s kvalitou provedení a aby si s ilustrátorem stylově seděli, pak v Pointě nepovažujeme za luxus, ale za nutnost. A na to už navazuje další bod…
Jak si ilustrátora vybrat s ohledem na svou knihu?
Jen v rámci platformy jich máme desítky. Takže od čeho se odpíchnout? Barbora Žižková doporučuje si potenciální kolegy pracovně rozdělit na dva typy, a tím si výběr hned na začátku zúžit.
Ilustrátoři se širším záběrem
„Mají široký rozhled a rozsah, co se týče stylizace. Je vidět, že umí kreslit v různých stylech, většinou jsou zběhlí i v realistické kresbě, zvládají perspektivu i anatomii. Máš-li relativně přesnou představu o tom, co chceš, můžeš počítat s tím, že se ti přizpůsobí.“
Ilustrátoři s vyhraněným stylem
„Ti už jsou poměrně úzce zaměření a vypilovali si jeden konkrétní styl. Pokud nemáš v hlavě nic specifického, ale jejich tvorba se ti líbí, jdi do toho. Jestli někdo kreslí samé kulaté obličeje a tobě to ke knížce sedí, proč ne. Nečekej ale, že jim řekneš: Super, ale já chci radši zvířátka udělaná z kytek. To jdi radši za tou první kategorií.“
Ilustrace v knize Letuška z economy vycházejí z fotek autorky Petry Jirglové.
Foto: Nathalie Peyrichout
Jak bude vaše spolupráce vypadat?
Když ti něčí tvorba padne do oka, můžeš ho na platformě poptat. Pokud se domluvíte na spolupráci a zadání, virtuálně si plácnete (o tom ještě níže), později si zadání upřesníte a nastavíte si pravidla spolupráce. Kolegové na knize začínají pracovat až po úspěšném předprodeji, tvorba obálky ale může být výjimkou. Právě obálka totiž knihu pomáhá „prodávat“ už v crowdfundingu, v době, kdy samotná kniha ještě neexistuje.
Proces společné tvorby je do jisté míry individuální, ale kostra bývá podobná. Pro inspiraci se podívej, jak postupuje Barbora Žižková:
1 •— Domluva a nacenění
Ilustrátorovi dej vědět:
- jestli máš konkrétní představu, nebo mu dáš volnou ruku
- jestli chceš jen ilustraci na obálku, nebo i dovnitř knihy
- kolik ilustrací dohromady bude
- jaké budou rozměry ilustrací (budou na celou stranu, nebo menší v textu?)
- jaká má být barevnost ilustrací (černobílé, dvoubarevné, plnobarevné?)
- jaké jsou rozměry knihy
Hhned na začátku se také domluvte na předběžném deadlinu pro dodání ilustrací a ujasněte si, jestli budou tradiční, nebo digitální. „Já osobně upřednostňuji digitální, protože se dají v průběhu snáze editovat,“ říká Bára. Na základě této prvotní domluvy ilustrátor svou práci nacení.
2 •— Konkrétní zadání
Když si plácnete, je čas se domluvit na detailech. Ilustrátorovi se určitě bude hodit rukopis nebo aspoň ukázky z něj. Budou ho zajímat i technické parametry, formát knihy a tvoje představa o výsledku. „Osvědčilo se mi to, že autora poprosím, aby mi poslal obrázky pro inspiraci, co se týče stylu, barevnosti… Může to být i na úrovni emocí. Prostě si vytvoříme takový moodboard,“ popisuje Barbora Žižková. Pokud se jedná o knihu autobiografickou, šiknou se třeba i tvoje vlastní fotky.
Fází zadávání se nenech zastrašit. Je v pořádku, že zrovna neznáš terminologii nebo že se něco rozhodneš nechat na zvážení ilustrátora. Je to profík a od toho tu je. K profesionalitě ale samozřejmě patří i to, že bude vždy respektovat tvou vizi.
I když se potkáváte osobně, dobrým nástrojem bude e-mail nebo sdílené poznámky. „Co se nenapíše, to neexistuje nebo si to každý může vyložit po svém. Podle mě je stěžejní všechno vypsat do e-mailu ve stylu: Chci tři ilustrace, černobílé, v tom a tom duchu, v tom a tom formátu. Z případné schůzky si udělat výpisky.“
3 •— Odevzdání návrhů a zpětná vazba
Pro odevzdání je naprosto zásadní stanovit pevný deadline. „Do té doby připravím třeba tři návrhy obálky, abychom našli tu správnou cestu. Když se to podaří, povedu ve stejném stylu i ostatní ilustrace,“ říká Barbora Žižková.
Někdy se návrh líbí hned, jindy tím teprve startuje fáze vyvíjení a úprav. Mění se třeba barvy, linky, rozložení… To všechno je normální, proto si na tvorbu a vracení určitě vyhraďte dostatek času. „Jen obálka může vznikat dva týdny až měsíc,“ shrnuje svou zkušenost ilustrátorka.
4 •— Finalizace a příprava k tisku
Tady končí práce ilustrátora a otěže přebírá grafik či sazeč.
Jak ilustrátora na Pointě najít a poptat?
U knižního projektu klikni na tlačítko NAJÍT KOLEGU u role ilustrátora. Dostaneš se tak do výběru kolegů a kolegyň, který si můžeš procházet podle libosti. Jakmile ti někdo padne do oka, na jeho profilu můžeš v sekci Moje ceny kliknout na POPTAT SPOLUPRÁCI. Na každou roli můžeš poptat až tři lidi.
Pointa ti do e-mailu pošle kontaktní údaje daného kolegy. Je čas mu napsat e-mail, ve kterém popíšeš svůj projekt a služby, které od něj potřebuješ. Kromě specifikací, které jsme zmínili výše, by ilustrátora mohl zajímat ještě žánr, téma a cílová skupina knihy nebo příklady podobných vydaných knih od jiných autorů.
Pokud ho projekt zaujme, měli byste se domluvit na předběžném harmonogramu prací na knize, upřesnit si rozsah jeho práce a samozřejmě odměnu. Pak se znova přihlas do svého profilu na Pointě, otevři svůj knižní projekt a u příslušné role klikni na „Plácnout si“.
Vyplň typ a celkový rozsah práce, například „ilustrace na obálku knihy + 10 ilustrací v knize“, a odměnu. Pozor, jde o odměnu za celkový rozsah práce, ne za jednu normostranu nebo hodinu.
Potvrď tlačítkem VYGENEROVAT SMLOUVU a zkontroluj, že je všechno správně. Pak klikni na ODESLAT NÁVRH DOHODY a my kolegovi zašleme informaci, že návrh na Pointě najde. Tam si ho zkontroluje a potvrdí. Můžete se pustit do společné práce, během které vám pomocnou ruku podá tým Pointy.
Navnadili jsme tě k tvorbě a vydání vlastní knihy? Začít můžeš už dnes.